Tulburarea de spectru autist (TSA) este o categorie complexă de tulburări de neurodezvoltare, care afectează modul în care o persoană percepe și interacționează cu lumea din jurul său și care cuprinde autismul clasic și sindromul Asperger. TSA și autismul sunt termeni distincți dar adesea folosiți interschimbabil pentru a descrie aceeași tulburare. În acest articol, ne vom referi la tulburarea de spectru autist (TSA).
Deși nu există un tratament unic pentru TSA, înțelegerea factorilor de risc, diagnosticarea timpurie și intervențiile adecvate pot avea un impact semnificativ asupra calității vieții persoanelor cu TSA și a familiilor acestora. Acest articol oferă o perspectivă detaliată asupra tulburării de spectru autist, factorilor de risc asociați, metodelor de diagnosticare și diverselor tratamente și intervenții disponibile, precum și sfaturi și resurse utile pentru părinți. Scopul nostru este să furnizăm informații clare și practice pentru a sprijini familiile în gestionarea acestei tulburări complexe.
Ce este TSA?
TSA este o tulburare complexă de neurodezvoltare, caracterizată prin dificultăți în comunicarea socială, interese restrânse și comportamente repetitive. Termenul “spectru” reflectă gama largă de simptome și grade de severitate pe care le pot manifesta persoanele cu autism.
Caracteristicile Tulburării de Spectru Autist
Comunicare și interacțiune socială limitate
Persoanele cu TSA întâmpină adesea dificultăți semnificative în comunicarea și interacțiunea socială. Aceste dificultăți se pot manifesta în diferite moduri:
- Contact vizual și comunicare nonverbală: Multe persoane cu TSA evită contactul vizual și au probleme în interpretarea și utilizarea atât a limbajului verbal cât și a celui nonverbal (gesturi, expresii faciale).
- Vorbit și limbaj: Unii pot avea întârzieri în dezvoltarea vorbirii, folosesc limbaj repetitiv (ecolalie) sau au un ton de voce neobișnuit (de exemplu, monoton sau melodios).
- Relații sociale: Dificultatea în formarea și menținerea relațiilor sunt frecvente. Persoanele cu TSA au inclusiv provocări în înțelegerea indiciilor sociale, inițierea și susținerea conversațiilor și împărtășirea intereselor sau emoțiilor cu alții.
- Interpretare literală: Persoanele cu TSA interpretează adesea limbajul în mod literal și pot avea dificultăți în înțelegerea conceptelor abstracte, glumelor sau sarcasmului.
Comportamente restrictive și repetitive
TSA este marcată și de modele de comportament, interese sau activități restrictive și repetitive:
- Mișcări repetitive: Comportamentele frecvent întâlnite includ fluturarea mâinilor, legănatul, rotitul sau alinierea obiectelor.
- Comportamente ritualice: Multe persoane insistă pe uniformitate și rutină, devenind stresate chiar și de schimbări minore în mediu sau program.
- Interese intense: Persoanele cu TSA pot avea interese foarte concentrate, adesea excluzând alte activități. Aceste interese pot fi neobișnuite în intensitate sau focalizare.
- Sensibilități senzoriale: TSA asociază hipersensibilitate sau hiposensibilitate la stimuli senzoriali, cum ar fi sunetele, luminile, texturile sau mirosurile, ceea ce poate conduce la supraîncărcare senzorială sau reacții neobișnuite la acești stimuli.
Caracteristici suplimentare ale TSA
- Întârziere în dezvoltare: Întârzieri în atingerea etapelor de dezvoltare, în special în ceea ce privește limbajul și abilitățile motorii.
- Comportamente de auto-vătămare: Mai frecvent întâlnite la copiii cu TSA, care pot prezenta comportamente precum lovirea capului, zgârierea sau mușcarea.
- Variabilitate în abilitățile cognitive: Acestea pot varia foarte mult, unele persoane prezentând o inteligență ridicată și abilități excepționale în anumite domenii, în timp ce altele pot avea dizabilitate intelectuală.
Niveluri de severitate
Manualul de diagnostic și clasificare statistică al tulburărilor mintale, ediția a cincea (DSM-5), încadrează TSA în trei niveluri de severitate, în funcție de gradul de suport necesar:
- Nivelul 1 (“Necesită suport”): Persoanele pot avea deficiențe vizibile în comunicarea socială și necesită suport pentru a funcționa eficient în viața de zi cu zi.
- Nivelul 2 (“Necesită suport substanțial”): Deficitele în comunicarea socială și comportamentele repetitive sunt evidente chiar și cu sisteme de suport implementate.
- Nivelul 3 (“Necesită suport foarte substanțial”): Deficitele severe în comunicarea socială și dificultatea extremă în a face față schimbărilor necesită un suport foarte substanțial.
Ridicarea suspiciunii de TSA la copil
Conform Center for Disease Control (CDC) aproximativ 1 din 36 de copiii în vârstă de până la 8 ani a fost diagnosticat cu tulburare de spectru autist [1].
Diagnosticul de certitudine de autism poate fi stabilit în majoritatea cazurilor în jurul vârstei de 2 ani, iar Academia Americană de Pediatrie recomandă efectuarea screeningului pentru autism la 18 și 24 de luni.
Semne și simptome precoce care pot ridica suspiciunea de autism
În primul an de viață, copiii care ulterior vor fi diagnosticați cu autism pot prezenta disrupții subtile în interesul de a socializa și a se juca, temperament, comunicare și modificări ale perimetrului cranian.
Aproximativ 30% dintre părinții copiilor cu autism semnalează anumite particularități ale acestora înainte de vârsta de 1 an, iar 80% înainte de vârsta de 2 ani [2].
Adesea, părinții copiilor diagnosticați cu autism, își amintesc retrospectiv anumite particularități precum contact vizual scăzut, interes scăzut pentru fețe, răspuns slab al copilului atunci când părinții vorbeau cu ei, interes scăzut pentru jucat, zâmbit, expresivitate facială, răspuns afectiv la atingerea părinților scăzute, lipsa răspunsului la auzirea numelui, întârziere a vocalizării și dezvoltării limbajului, utilizarea mai rară a arătatului către obiectul dorit, lipsa inițierii de atenție comună, comportamente repetitive, comportamente de autostimulare, motilitate redusă, tonus muscular anormal, postură sau pattern-uri de mișcare neobișnuite, particularități alimentare (‘picky eating‘).
De asemenea, părinții adesea raportează particularități de temperament precum pasivitate sau iritabilitate ridicate, hipereactivitate la sunete, hiporeactivitate la stimuli vizuali.
Un alt element observat la aproximativ 50% dintre copiii cu TSA după vârsta de 1 an este regresia, cu pierderea unor achiziții precum celor de limbaj și motorii pe care copilul le dobândise până atunci. Frecvent părinții raportează declanșarea regresiei după un eveniment de stres intens sau o perioadă de boală a copilului.
Factori de risc pentru TSA
Tulburarea de spectru autist (TSA) este o condiție complexă, influențată de o combinație de factori genetici și de mediu, inclusiv factori prenatali. Înțelegerea acestor factori de risc este esențială pentru diagnosticarea timpurie, intervenție și, în unele cazuri, pentru atenuarea riscurilor.
Factori genetici
Ereditate și variații genetice
TSA are o bază genetică puternică, un studiu britanic estimând o concordanță de 92% în cuplurile de gemeni identici (monozigoți) față de 10% în cuplurile de gemeni Neidentici (dizigoți) [3].
Această componentă ereditară ridicată sugerează faptul că variațiile genetice joacă un rol semnificativ în dezvoltarea TSA. Studiile despre genetica autismului au identificat următoarele aspecte:
- Efecte multigenice: TSA este mai degrabă explicată prin efectele combinate ale mai multor gene, decât prin mutații ale unei singure gene. Aceste gene sunt implicate în dezvoltarea și funcționarea neuronală. Proprietatea multigenică explică existența familiilor cu mai multe cazuri de TSA și concordanța dintre gemenii monozigoți [3].
- Mutații de novo: Unele anomalii genetice apar spontan (de novo) și nu sunt moștenite de la părinți. Aceste mutații pot apărea în anumite gene ce codifică proteine implicate în căi de semnalizare celulară precum Wnt sau Notch, în căile de formare sinaptică sau cele de remodelare a cromatinei. Aceste mutații cresc riscul copilului de a dezvolta autism [4].
- Sindroame genetice: Anumite tulburări genetice, cum ar fi sindromul Rett, sindromul X fragil, sindromul Down, scleroza tuberoasă, asociază cu un risc crescut de TSA, pe lângă alte manifestări clinice.
- Interacțiuni gene-mediu: Predispozițiile genetice pot interacționa cu factorii de mediu, influențând probabilitatea dezvoltării autismului.
Factori de mediu
Influențe prenatale
Factorii de mediu din timpul sarcinii sunt critici în modelarea riscului de TSA.
Un mecanism prin care este teoretizat că aceștia pot înfluența riscul pentru TSA este cel epigenetic. Epigenetica influențează expresia genelor, mai specific, modul în care genele sunt activate sau inactivate prin metilarea ADN și modificarea proteinelor histonice. Epigenetica se modifică sub influența factorilor de mediu, contribuind astfel la apariția TSA.
Iată principalii factori prenatali care au fost asociați cu un risc crescut pentru TSA:
- Vârsta parentală: Vârsta avansată a mamei și a tatălui la momentul concepției este asociată cu un risc crescut de TSA.
- Afecțiuni materne: Copiii mamelor cu diabet, obezitate, hipertensiune, hipotiroidie, boli autoimune în timpul sarcinii au un risc mai mare de TSA [5][6][7].
- Infecții și răspunsuri imunitare: Infecțiile materne și activarea sistemului imunitar în timpul sarcinii pot afecta dezvoltarea creierului fetal, crescând riscul de TSA [8].
- Utilizarea unor medicamente în timpul sarcinii: Expunerea prenatală la anumite medicamente, cum ar fi valproatul (utilizat pentru epilepsie și tulburare bipolară), a fost asociată cu un risc mai mare de TSA, de aproximativ 5 ori față de populația generală [9].
- Expunerea prenatală la poluanți, pesticide, metale grele, unele substanțe chimice: Particulele PM2,5, pesticidele organofosforice, plumbul, mercurul, bisfenolul A (BPA) și ftalații, au fost asociate cu un risc crescut pentru TSA datorită efectelor neurotoxice [10].
- Factori nutriționali: Deficiențele în nutrienți esențiali, cum ar fi acidul folic și vitamina D în timpul sarcinii, au fost asociate cu un risc mai mare de TSA.
Complicații la naștere și neonatale
Complicațiile în timpul nașterii și perioada neonatală pot contribui, de asemenea, la creșterea riscului de TSA [11]:
- Naștere prematură și greutate mică la naștere: Copiii născuți prematur sau cu greutate mică la naștere sunt expuși unui risc mai mare de a dezvolta TSA.
- Leziuni la naștere și hipoxie: Complicațiile la naștere care conduc la privarea de oxigen (hipoxie) sau traumatismele fizice, în special cele craniene, pot crește semnificativ riscul de autism.
Aceste informații subliniază semnificația asocierii unor factori genetici și de mediu în dezvoltarea TSA, evidențiind necesitatea unui abordări cuprinzătoare pentru înțelegerea acestei tulburări complexe și intervenția eficientă.
Diagnosticul TSA
Diagnosticarea tulburării de spectru autist implică un proces de evaluare cuprinzător, care include evaluări clinice, teste de screening și observații efectuate de o echipă de specialiști. Iată o prezentare a diferitelor metode folosite pentru diagnosticarea autismului, procesul de diagnosticare și rolurile profesioniștilor din domeniul sănătății implicați.
Procesul de diagnosticare a autismului
Părinții sau medicii pediatri sunt în general primii care ridică suspiciunea de TSA la un copil, adesea în jurul vârstei de 1-2 ani. Din momentul în care se ridică suspiciunea de TSA, copilul va fi supus unor teste și consultații specializate, destinate a confirma sau infirma diagnosticul.
Instrumente de screening
Instrumentele de screening sunt adesea primul pas în identificarea copiilor care ar putea suferi de TSA. Aceste instrumente sunt concepute pentru a detecta semne timpurii ale întârzierilor de dezvoltare și particularităților comportamentale. Printre instrumentele de screening utilizate frecvent se numără:
- Checklist-ul modificat pentru autism la copii mici, revizuit (M-CHAT-R/F): Un chestionar completat de părinți pentru copii cu vârste între 16 și 30 de luni, axat pe comportamente care pot indica TSA.
- Interviul de diagnosticare pentru autism – revizuit (ADI-R): Un interviu structurat cu părinții pentru a aduna informații detaliate despre istoricul dezvoltării și comportamentul copilului.
- Programul de observație pentru diagnosticarea autismului (ADOS): O evaluare standardizată care implică observarea interacțiunii sociale, comunicării și comportamentelor de joc ale copilului.
- Scala de evaluare a autismului la copilărie (CARS): Un instrument de observare care evaluează comportamentul copilului conform unei scale specializate pentru a determina prezența și severitatea autismului.
- Supravegherea atenției sociale și a comunicării (SACS-R): Un instrument de supraveghere pentru identificarea autismului la copiii de la 12 luni până la vârsta preșcolară.
Evaluări clinice
Evaluările clinice sunt mai cuprinzătoare și implică mai mulți pași pentru a confirma un diagnostic de autism. Aceste evaluări includ de obicei:
- Istoricul dezvoltării: Colectarea de informații detaliate despre etapele de dezvoltare ale copilului, istoricul medical și istoricul familial de tulburări de dezvoltare.
- Observații comportamentale: Observarea directă a comportamentului copilului în diferite medii pentru a evalua interacțiunea socială, abilitățile de comunicare și comportamentele repetitive.
- Teste standardizate: Utilizarea unor instrumente diagnostice specifice, cum ar fi ADOS și ADI-R, pentru a evalua comportamentul copilului în raport cu criteriile stabilite pentru autism.
- Examinări medicale: Efectuarea de examene fizice și investigații pentru a exclude alte afecțiuni care ar putea imita simptomele autismului.
Rolul medicilor și specialiștilor
Diagnosticarea autismului implică de obicei o echipă multidisciplinară de profesioniști din domeniul sănătății, fiecare aducându-și expertiza în procesul de evaluare.
- Pediatrii: Adesea primul punct de contact, aceștia efectuează screening-uri inițiale în timpul vizitelor de rutină și recomandă alte consultații și investigații dacă sunt notate probleme de dezvoltare.
- Psihiatrii pentru copii: Medici care evaluează și diagnostichează tulburările de sănătate mintală la copii, inclusiv TSA, și pot dezvolta planuri de tratament.
- Psihologii clinicieni: Experți în evaluări psihologice, aceștia folosesc teste standardizate și observații pentru a diagnostica TSA și a oferi intervenții terapeutice.
- Neurologii: Specialiști în tulburările sistemului nervos, aceștia pot fi implicați în diagnosticarea afecțiunilor neurodezvoltare, mai ales când sunt suspectate probleme neurologice.
- Geneticienii: Specialiști în evaluarea cauzelor sau componentelor genetice ale autismului, aceștia pot recomanda, acolo unde este cazul, testele genetice potrivite pentru a determina cauza apariției TSA.
- Terapeuții (comportamentali, logopezii, ocupaționali, fizioterapeuții): Evaluează abilitățile fiecărui copil și elaborează planuri de intervenții.
Diagnostic și urmărire
După evaluarea cuprinzătoare, echipa de diagnosticare revizuiește toate datele colectate pentru a determina dacă sunt îndeplinite criteriile pentru autism, așa cum sunt definite în DSM-5. Diagnosticul este apoi comunicat părinților și se oferă un raport detaliat. Post-diagnostic, echipa poate recomanda intervenții, terapii și servicii de suport adaptate nevoilor copilului.
Tratamente și intervenții pentru autism
Tulburarea de spectru autist (TSA) este o tulburare de neurodezvoltare complexă care afectează persoanele în moduri variate. Deși nu există un tratament curativ pentru autism, o gamă largă de tratamente și intervenții pot ajuta la gestionarea simptomelor, îmbunătățirea calității vieții și sprijinirea dezvoltării abilităților esențiale.
Terapii comportamentale
Terapiile comportamentale sunt printre cele mai utilizate și eficiente intervenții pentru persoanele cu TSA. Aceste terapii vizează consolidarea comportamentelor dorite și reducerea celor problematice prin tehnici de predare structurate și întăriri pozitive.
Terapia ABA (analiză comportamentală aplicată)
ABA este considerată standardul de aur în tratamentul TSA. Aceasta implică descompunerea abilităților în componente mai mici și utilizarea întăririi pozitive pentru a încuraja comportamentele dorite. ABA poate fi utilizată pentru a îmbunătăți diverse aspecte, inclusiv comunicarea, abilitățile sociale, performanța academică și abilitățile de viață zilnică.
Tratamentul prin răspunsuri pivotale (PRT)
PRT este o formă naturalistă de ABA care se concentrează pe dezvoltarea ariilor pivotale, cum ar fi motivația și inițierea comunicării. Prin vizarea acestor arii, PRT urmărește să producă îmbunătățiri mai extinse în limbaj, abilitățile sociale și comportament.
Modelul Early Start Denver (ESDM)
ESDM este o abordare de intervenție timpurie care combină principiile ABA cu strategii dezvoltare, bazate pe relații. Este conceput pentru copiii mici (12-48 luni) și are ca scop îmbunătățirea dezvoltării cognitive, sociale și lingvistice.
Terapia de vorbire și limbaj (logopedia)
Terapeuții de vorbire și limbaj lucrează cu persoanele cu TSA pentru a îmbunătăți abilitățile de comunicare, inclusiv comunicarea verbală și nonverbală, regulile și convențiile sociale și înțelegerea limbajului. Tehnici precum Sistemul de Comunicare prin Schimb de Imagini (PECS) și dispozitivele de comunicare augmentativă și alternativă (AAC) pot fi, de asemenea, utilizate pentru a sprijini comunicarea.
Terapia ocupațională
Terapeuții ocupaționali ajută persoanele cu TSA să dezvolte abilități pentru viața de zi cu zi, cum ar fi îmbrăcarea, igiena personală și hrănirea. De asemenea, aceștia abordează problemele de procesare senzorială, abilitățile motorii fine și abilitățile sociale necesare pentru participarea la școală, muncă și activități recreative.
Instruirea în abilități sociale
Programele de instruire în abilități sociale învață persoanele cu TSA cum să navigheze în situații sociale, să interpreteze indicii nonverbale și să dezvolte comportamente sociale adecvate. Aceste programe implică adesea jocuri de rol, modelare și întărirea interacțiunilor sociale pozitive.
Terapii medicamentoase
Deși nu există medicamente specifice pentru a trata simptomele de bază ale TSA, anumite medicamente pot fi prescrise pentru a gestiona simptomele asociate sau comportamentele dificil de gestionat.
Antipsihotice
Moleculele precum risperidona și aripiprazolul sunt aprobate de FDA pentru a trata iritabilitatea și agresivitatea la persoanele cu TSA.
Antidepresive și anxiolitice
Aceste medicamente pot fi prescrise pentru a gestiona simptomele care pot fi asociate, cum ar fi anxietatea, depresia sau tulburarea obsesiv-compulsivă (TOC) la persoanele cu TSA.
Terapii complementare și alternative
Deși eficacitatea lor nu este bine stabilită, unele familii pot explora terapii complementare și alternative, cum ar fi dietele speciale, suplimentele sau terapia de integrare senzorială. Este esențial să se consulte cu profesioniști din domeniul sănătății înainte de a urma aceste terapii.
Strategii pentru gestionarea simptomelor și îmbunătățirea calității vieții
În plus față de tratamentele și intervențiile formale, există diverse strategii care pot ajuta la gestionarea simptomelor și îmbunătățirea calității vieții pentru persoanele cu TSA și familiile lor:
- Menținerea unor rutine și programe constante pentru a oferi structură și predictibilitate.
- Crearea unui mediu de sprijin și acomodare prin minimizarea factorilor declanșatori senzoriali și furnizarea de instrumente senzoriale ajutătoare precum mingile tactile.
- Încurajarea activităților fizice pentru a promova bunăstarea generală și pentru a reduce anxietatea și comportamentele dificil de gestionat.
- Căutarea sprijinului de la organizațiile pentru autism, grupurile de suport și serviciile de îngrijire de scurtă durată pentru suport emoțional și reducerea stresului și epuizării îngrijitorilor.
Este important de menționat că fiecare persoană cu TSA are nevoi și puncte forte unice, iar planurile de tratament ar trebui personalizate în consecință. O evaluare cuprinzătoare de către o echipă multidisciplinară poate ajuta la determinarea celor mai adecvate intervenții și strategii pentru fiecare individ. Monitorizarea regulată și ajustările planului de tratament pot fi necesare pe măsură ce nevoile individului se schimbă în timp.
Sfaturi și resurse pentru părinți
A trăi cu autism poate fi o provocare, atât pentru persoana afectată, cât și pentru familiile acestora. Oferirea de sfaturi practice și acces la resurse utile poate face o diferență semnificativă în viața de zi cu zi. Iată câteva recomandări pentru părinți și familiile care trăiesc cu autism, precum și resurse utile pentru sprijin și informații suplimentare.
Sfaturi practice pentru părinți
Stabiliți rutine și structuri
Copiii cu autism se dezvoltă adesea mai bine într-un mediu previzibil și structurat. Creați programe constante pentru activitățile zilnice, cum ar fi mesele, sesiunile de terapie și ora de culcare. Folosiți ajutoare vizuale, cum ar fi calendare sau orare, pentru a ajuta copilul să înțeleagă așteptările.
Înțelegeți nevoile senzoriale ale copilului
Multe persoane cu autism au diferențe în procesarea senzorială. Identificați factorii declanșatori care pot cauza suprastimulare sau substimulare senzorială și creați un mediu prietenos senzorial. Oferiți spații liniștite și instrumente senzoriale pentru a ajuta copilul să se autoregleze.
Încurajați independența
Împărțiți sarcinile în pași mai mici și folosiți suporturi vizuale pentru a învăța copilul abilități de viață zilnică, cum ar fi îmbrăcarea, igiena personală și activități casnice. Sărbătoriți micile realizări pentru a stimula încrederea și independența.
Stimulați comunicarea
Explorați metode alternative de comunicare, cum ar fi Sistemul de Comunicare prin Schimb de Imagini (PECS) sau dispozitivele de generare a vorbirii, în cazul dificultăților în comunicarea verbală. Răspundeți la toate încercările de comunicare pentru a încuraja dezvoltarea limbajului.
Susțineți abilitățile sociale
Copiii cu autism pot avea dificultăți în interacțiunile sociale. Simulați situații sociale, învățați-i despre limbajul corpului și expresiile faciale și organizați întâlniri de joacă sau grupuri de abilități sociale pentru a practica într-un mediu de susținere.
Gestionați comportamentele negative
Înțelegeți cauza din spatele comportamentelor provocatoare și utilizați tehnici de întărire pozitivă, cum ar fi laude, recompense sau sisteme de jetoane, pentru a încuraja comportamentele dorite. Căutați ajutor profesional pentru dezvoltarea unui plan de intervenție comportamentală, dacă este necesar.
Practicați auto-îngrijirea
A fi părinte al unui copil cu TSA poate fi solicitant. Faceți-vă timp pentru propria bunăstare cerând ajutor de la familie și prieteni, alăturându-vă grupurilor de sprijin sau apelând la servicii de îngrijire temporară. Un părinte sănătos și odihnit poate oferi o îngrijire mai bună copilului său.
Resurse internaționale și organizații utile
- Autism Speaks: Oferă informații, resurse și sprijin pentru persoanele cu TSA și familiile acestora.
- Autism Society: Oferă servicii de advocacy, educație și suport printr-o rețea națională de filiale.
- National Autistic Society: O organizație caritabilă de frunte din Marea Britanie, care oferă suport, informații și consiliere pentru persoanele cu TSA și familiile acestora.
- Asperger/Autism Network (AANE): Oferă grupuri de suport, resurse și comunitate pentru persoanele cu Asperger și autism înalt funcționale.
- Organization for Autism Research (OAR): Finanțează cercetări și oferă resurse pentru familii, educatori și profesioniști.
- Autism Science Foundation: Susține cercetarea autismului și oferă informații și resurse pentru familii.
- Autism Parenting Magazine: Oferă articole, sfaturi și resurse specifice pentru părinții copiilor cu TSA.
- Autism Internet Modules: Module gratuite de instruire online pentru părinți, profesioniști și persoane cu TSA.
Resurse și organizații utile din România
Pentru părinții din România care au copii cu tulburare de spectru autist, există numeroase resurse și organizații care oferă sprijin, terapie și informații utile. Iată câteva dintre cele mai relevante organizații și resurse disponibile:
- Autism Voice: Oferă terapie ABA pentru copiii cu TSA și organizează cursuri de formare pentru terapeuți, profesori și părinți. De asemenea, Autism Voice este implicată în reglementarea analizei comportamentale aplicate în România și oferă reduceri la cursurile de formare.
- Asociația Help Autism: Una dintre cele mai mari organizații dedicate autismului din România, oferă terapie specifică, programe de integrare școlară și sprijin pentru familii. Help Autism colaborează cu alte ONG-uri pentru a îmbunătăți integrarea persoanelor cu dizabilități în societate și a deschis mai multe centre de terapie în București.
- Copii și Zâne: Oferă programe educative și recreative pentru copii diagnosticați cu TSA și alte tulburări de dezvoltare. Activitățile includ ateliere de creație, grupuri de joc și socializare, petreceri tematice și programe de vară. De asemenea, oferă informații despre rețeaua locală de suport social pentru părinți.
- Autism România: O organizație a părinților persoanelor cu TSA, care apără drepturile și interesele copiilor, tinerilor și adulților cu această tulburare. Contribuie la crearea unei societăți incluzive și oferă informare și referire către alte instituții și servicii care pot oferi diagnosticare și intervenție.
- Fundația Copii în Dificultate (CID): Desfășoară programe de asistență și protecție pentru copii cu dizabilități și tulburări de comportament, inclusiv TSA. Programele includ îngrijire paliativă, recuperare terapeutică și sprijin pentru familii. CID a inaugurat primul centru de recuperare pentru copii cu TSA în București.
- Asociația AITA: Oferă terapie prin mișcare (kinetoterapie) pentru copii cu TSA, contribuind la îmbunătățirea abilităților motrice și senzoriale. Programele intensive de terapie ABA ajută la recuperarea funcțională a întârzierilor în dezvoltare și la adaptarea copiilor cu autism la mediul în care trăiesc.
- Asociația Română de Terapii în Autism și ADHD (ARTAADHD): Oferă servicii de sănătate mintală pentru copii și tineri cu TSA și alte tulburări psihologice. Este recunoscută pentru proiectele de incluziune școlară și sprijinul oferit pentru formarea adulților independenți. ARTAADHD a fost declarată “Inovator în educație” de către UNESCO în 2020.
Aceste resurse și organizații pot oferi sprijin valoros pentru familiile și persoanele afectate de TSA, contribuind la îmbunătățirea calității vieții și la promovarea unei societăți mai incluzive.
Sprijin și Intervenție Continuă pentru Autism
Tulburarea de spectru autist este complexă, necesitând o abordare cuprinzătoare și multidisciplinară pentru a sprijini dezvoltarea și bunăstarea persoanelor afectate. Înțelegerea profundă a TSA, identificarea timpurie a factorilor de risc și utilizarea metodelor adecvate de diagnosticare sunt esențiale pentru intervenții eficiente. De asemenea, tratamentele și intervențiile personalizate, alături de resursele și sprijinul pentru părinți, pot îmbunătăți semnificativ calitatea vieții atât pentru persoanele cu autism, cât și pentru familiile acestora. Prin colaborare și informare continuă, putem contribui la crearea unui mediu mai inclusiv și de sprijin pentru toți cei afectați de această tulburare.
Referințe:
- 1.https://www.aap.org/en/patient-care/autism/
- 2.Webb SJ, Jones EJ. Early Identification of Autism: Early Characteristics, Onset of Symptoms, and Diagnostic Stability. Infants Young Child. 2009 Apr-Jun;22(2):100-118. doi: 10.1097/IYC.0b013e3181a02f7f. PMID: 28090148; PMCID: PMC5232420.
- 3.Bailey A, Le Couteur A, Gottesman I, Bolton P, Simonoff E, Yuzda E, Rutter M. Autism as a strongly genetic disorder: evidence from a British twin study. Psychol Med. 1995 Jan;25(1):63-77. doi: 10.1017/s0033291700028099. PMID: 7792363.
- 4.Genovese A, Butler MG. The Autism Spectrum: Behavioral, Psychiatric and Genetic Associations. Genes (Basel). 2023 Mar 9;14(3):677. doi: 10.3390/genes14030677. PMID: 36980949; PMCID: PMC10048473.
- 5.Chen SW, Zhong XS, Jiang LN, Zheng XY, Xiong YQ, Ma SJ, Qiu M, Huo ST, Ge J, Chen Q. Maternal autoimmune diseases and the risk of autism spectrum disorders in offspring: A systematic review and meta-analysis. Behav Brain Res. 2016 Jan 1;296:61-69. doi: 10.1016/j.bbr.2015.08.035. Epub 2015 Aug 30. PMID: 26327239.
- 6.Rotem RS, Chodick G, Shalev V, Davidovitch M, Koren G, Hauser R, Coull BA, Seely EW, Nguyen VT, Weisskopf MG. Maternal Thyroid Disorders and Risk of Autism Spectrum Disorder in Progeny. Epidemiology. 2020 May;31(3):409-417. doi: 10.1097/EDE.0000000000001174. PMID: 32251066.
- 7.Lyall K, Ning X, Aschner JL, Avalos LA, Bennett DH, Bilder DA, Bush NR, Carroll KN, Chu SH, Croen LA, Dabelea D, Daniels JL, Duarte C, Elliott AJ, Fallin MD, Ferrara A, Hertz-Picciotto I, Hipwell AE, Jensen ET, Johnson SL, Joseph RM, Karagas M, Kelly RS, Lester BM, Margolis A, McEvoy CT, Messinger D, Neiderhiser JM, O’Connor TG, Oken E, Sathyanarayana S, Schmidt RJ, Sheinkopf SJ, Talge NM, Turi KN, Wright RJ, Zhao Q, Newschaffer C, Volk HE, Ladd-Acosta C, Environmental Influences On Child Health Outcomes OBOPCF. Cardiometabolic Pregnancy Complications in Association With Autism-Related Traits as Measured by the Social Responsiveness Scale in ECHO. Am J Epidemiol. 2022 Jul 23;191(8):1407-1419. doi: 10.1093/aje/kwac061. PMID: 35362025; PMCID: PMC9614927.
- 8.Zerbo O, Qian Y, Yoshida C, Grether JK, Van de Water J, Croen LA. Maternal Infection During Pregnancy and Autism Spectrum Disorders. J Autism Dev Disord. 2015 Dec;45(12):4015-25. doi: 10.1007/s10803-013-2016-3. PMID: 24366406; PMCID: PMC4108569.
- 9.Harden CL. In utero valproate exposure and autism: long suspected, finally proven. Epilepsy Curr. 2013 Nov;13(6):282-4. doi: 10.5698/1535-7597-13.6.282. PMID: 24348128; PMCID: PMC3854745.
- 10.Flanagan E, Malmqvist E, Rittner R, Gustafsson P, Källén K, Oudin A. Exposure to local, source-specific ambient air pollution during pregnancy and autism in children: a cohort study from southern Sweden. Sci Rep. 2023 Mar 8;13(1):3848. doi: 10.1038/s41598-023-30877-5. PMID: 36890287; PMCID: PMC9995328.
- 11.Zenghua Yong and Yunlong Dou and Yuchen Gao and Xuena Xu and Yanli Xiao and Hongjuan Zhu and Shengli Li and Baoqiang Yuan. Prenatal, perinatal, and postnatal factors associated with autism spectrum disorder cases in Xuzhou, China. Translational Pediatrics, volume 10(3), 2021.